lördag 18 oktober 2008

Folktandvården, Gagnef

Jag har varit i Dalarna några dagar, bland annat för att göra en undersökning hos tandläkaren. Jag blev kallad dit nu, trots att jag senast var där i Januari. Jag bedömdes vara i en riskgrupp som har kassa tänder. Det har jag aldrig haft innan. Det här bedömde dom trots att jag tidigare inte berättat något om mina problem. Den här gången berättade jag allt. Jag fick många bra tips som kommer hjälpa mig och mina tänder.

  • Borsta inte tänderna direkt efter att man satt fingrarna i halsen.. Skölj munnen, borsta tungan.. vänta med att borsta tänderna. Borsta inte heller tänderna direkt efter att du ätit.
  • Använd en mjuk tandborste.
  • Använd flourtabletter, eller flourtuggummi.
  • Använd munskölj, Blev rekomenderad Flux 0,2% eller Dentan.
  • Använd en bra tandkräm, hon rekomenderade Pro-Emalj från Sensodyne.

Jag ska tillbaka i November för att laga hål och kommer dessutom få en bettskena som jag ska ha när jag sover eftersom jag har så mycket för mig när jag inte är vaken.. Gnisslar tänder, slår ihop tänderna eller biter ihop så jävla hårt jag bara kan... Oh så het jag kommer bli med min bettskena. -You want to kiss me goodnight?

Inga kommentarer: