lördag 22 november 2008

I Roberts skafferi / i Fridas huvud

Jag delar in mat i bra och dålig mat.
Ex på mat som jag går under bra mat: Tonfisk.
Ex. på dåligt mat: Det mesta...

Conny och Robert får ofta frågan "Är det här bra eller dåligt att äta?"

Igår satt sig Robert ner med mig och försökte få mig att förstå hur fel jag tänker angående mat. Robert är ett big fan av tallriksmodellen och tycker inte att man ska utesluta något helt. Först satt vi bara och pratade.. Men pedagogen Robert ville verkligen få mig att förstå, så han plockade fram det mesta ur skafferi, kyl och frys och började förklara hur mycket energi allting innehöll..

Jag var såklart skeptisk men det blev väldigt tydligt hur konstigt jag tänker när han började mäta upp socker, matolja, havregryn och pasta var för sig, räkna potatisar och jämföra hur mycket man kunde äta av vad.. Robert har koll och då blir allting så lätt.

Jag är en dum brud som tror att en potatis blir onyttig för att man kokar den. En dum brud som undrade om det inte går lika bra att äta potatisen rå om jag nu måste äta potatis... En dum brud som av någon konstig anledning får sån grym ångest av att äta varm mat...

I mitt huvud så vet jag ju att kokt potatis är helt okej. Men hela min kropp stelnar till och skriker att äter du den kokta potatisen blir du fet och äcklig. DÅLIG SJÄLVDICIPLIN, skärpning. Håll dig till havregryn..

Efter att Robert gått igenom sitt matföråd med mig, gav han mig ett gäng vindruvor och sa: Dom här kan du äta, Det är förresten mest vatten i dom. Och så pressade han sönder en vindruva mellan sina fingrar för att visa hur mycket vatten den innehöll. Men även om jag litar på vad Robert säger så skriker min hjärna socker.. Det är socker i vindruvor.. Du kan lika gärna äta bitsocker!! Robert tyckte inte att jag lyssnat på vad han berättat för mig. Men jag lyssnade. Jag lyssnade och nu arbetar min hjärna igenom alla information för att bestämma sig vad jag ska tycka. I morse gick jag ifrån havregrynsgröten och åt välling med Robert, och det kändes inte ens speciellt jobbigt. Så visst lyssnade jag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vindruvor är fantastiskt gott, och det är ju faktiskt nästan bara vatten. All frukt innehåller fruktsocker, det kommer du inte ifrån, men man måste ju äta frukt ändå. Och om det känns jobbigt att äta kokt potatis kan du koka den och låta den svalna. Det sägs att den ska vara nyttigare då. Puss gumman! //Madde

Hårtrollet! sa...

kall potatis är nog min grej. Jag funderade på att mixa rå potatis och äta den så.. man ja kanske ska testa å koka den, å äta den kall.. bra förslag där. tackar.