tisdag 3 mars 2009

Det här med Grapefrukt.

Någonstanns hörde jag att Grapefrukt ökar förbränningen och att det var bra att just därför äta en halv grapefrukt om dagen. Så det har jag sedan dess gjort.

Men när jag nu googlade på grapefrukt för att kolla upp om det stämmer så hittade jag ingenting om det, däremot så hittade jag det här:

Grapefrukt kan interagera med många läkemedel och läkemedelsanvändare bör därför vara försiktiga med grapefruktjuice. Naringin och bergamottin i grapefrukten hämmar enzymet CYP3A4, ett viktigt läkemedelsnedbrytande enzym. När enzymet hämmas ansamlas läkemedel som normalt sett skulle ha brutits ned.
Detta kan leda till död genom medicinöverdos, och det var också genom en rad oförklarade överdoser som effekten av grapefrukt upptäcktes.


Så nu undrar jag om jag borde sluta äta grapefrukt eftersom jag knaprar rätt mycket tabletter?
Och så undrar jag såklart hur det ligger till med det här att grapefrukt skulle öka förbränningen?
Har börjat äta omega3 av den anledningen, men även för att DrGustav någon gång sa att hjärnan behöver sådanna fetter för att vara lycklig... Och att alkohol tar bort de fetterna... Så att man borde låta bli alkoholen och käka omega3. Tror att det var så han förklarade det. Ska nog kolla upp det igen, så att jag inte äter dem i onödan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Intressant, satt själv och googlade på om grapefruktens effekter. Var på en hälsomässa i våras och där föreläste Fredrik Paulún om fördelar med grapefrukt, och han sa precis som du skrev att en halv grapefrukt om dagen var bra för förbränningen...Så jag tänkte att då äter jag det och promenerar därefter. Men är du osäker just med tanke på att du äter medicin så fråga din läkare. / Elisabet

carro sa...

det där om läkemdel som ansamlas låter som ren humbug, lite smått övernaturligt faktiskt. nej, jag tror inte på det. grapefrukt är gott och nyttigt och sägs som sagt förbruka mer energi än det tillför, precis som selleri. Sen är ju frågan om det stämmer eller inte.