måndag 25 januari 2010

Boktips!


Jag tänkte dela med mig av ett boktips som jag fick på Stockholmscentrum för ätstörningar.

Boken heter Mattillåtet och är skriven av Gisela Van der Ster som är dietist och jobbar med just ätstörningar.


Boken riktar sig till personer med ätstörningar, men kan även läsas av anhöriga eller personer som kan ha nytta av den i sina yrken.

Något jag uppskattar med den här boken förutom att den är intressant vilket gör att jag vill fortsätta läsa, är att hon hela tiden upprepar det hon vill få fram så att det ska gå in... För det vet vi ju sedan innan att det är lätt att stänga av det man inte vill höra, och att koncentrationsförmågan hos någon med en ätstörning inte alltid är den bästa. Jag tror inte att den här boken kommer göra mig frisk, men om så bara något litet av det jag läser skulle fastna så gör det helt klart att det är värt för mig att lägga ner en hög med timmar och läsa ut den här boken!

Jag hoppas också att mina föräldrar kommer att läsa den. Det tror jag skulle ge dem större förståelse för vad det är för hjärnspöken jag slåss mot. (Dock känns det såklart väldigt läskigt och utlämnande att låta dem veta det. Men jag hoppas att fördelarna väger över. )

Och just det! Boken finns på bibblan! Perfekt för sjukskrivna människor med tomma plånböcker!

Inga kommentarer: