lördag 19 mars 2011

Ett litet inlägg om hår

Håret jag tappade när jag var sjukskriven har börjat växa ut och jag har massa fjuniga hårstrån överallt som spretar som på en tuffsig liten kyckling!

Hårspray löser kanske inte alla problem här i världen, men iallafall väldigt många! ;)


Det här har inte varit något som varit speciellt jobbigt för mig då jag har så mycket hår ändå, men bara vetskapen om varför det blivit så här har varit och är jobbigt. Självklart är det inte någon annan som tänker "sjukskriven tjej som mått dåligt" när dom ser mina små hårstrån som spretar åt olika håll, och antagligen är det inte ens någon annan än jag som tänker på att dom är där eftersom vi alla har så mer eller mindre ändå... Men jag har ändå märkt att det får mig att känna mig obekväm och "avslöjad", precis som om det sitter en stor blinkande neonskylt ovanför mitt huvud där man kan läsa min levnadshistoria. (Det ska också erkännas att en och annan tår har fällts över mitt tappade hår, såklart.)
Men i det stora hela så känns det väldigt bra att veta att kroppen fungerar som den ska. Är man stressad, har näringsbrist eller om man har haft en jobbig period av olika anledningar så kan man tappa mycket hår för att kroppen just då behöver koncentrera sig på viktigare saker. Ofta kan det hända en tid efteråt och därför vara lite svårt att koppla ihop med just näringsbrist eller att man mått så där dåligt. Det är för att allt det här händer när kroppen åter igen kan börja jobba som den ska och ta igen dom här oviktiga sakerna som att tappa hår när det fått jobba hårdare med andra saker... Men kroppen vet vad den håller på med och har såklart lagt in i planen att nytt hår kommer växa ut när den fått jobba ikapp!

En grym hårspray för att dämpa flygiga småhår är Motion Hold ifrån Sassoon. Den är väldigt lätt och känns inte speciellt mycket i håret med dämpar ändå småhåren.
En annan favorit har blivit Hydro Finish,även den ifrån Sassoon. Den går att jämföra med en hudkräm som ger fukt till håret. Ett bra alternativ istället för glans/serumdroppar som kan kännas lite tungt på tunna och fina hår. (Den används i torrt hår och funkar lika bra oavsett om man fönar håret eller låter det självtorka då det är en produkt som ska i efteråt.)
Dom båda går jätte bra att kombinera. Dom har blivit mina nya vänner och får hänga kvar tills jag inte behöver dom längre. Förhoppningsvis kommer mitt hår börja bete sig som vanligt igen snart!




Inga kommentarer: